click sini..sedekah amalan mulia

Followers

Monday, March 22, 2010

tips membuat presentation yang memikat jiwa ~


yeahh...akhirnye selesai jugak pembentangan aku hari ni..walaupun banyak word yang tibe2 tak mau muncul dalam kepale hotak ni.padehal dari minggu lepas excited nak bentang, punye banyak idea bernas aku nak kemukakan..tapi sebab semalam banyak sangat keje nak kena buat kot..nah,ambik kau..dengar la aku merapu sebijik2 ayat aku berterabur..haha..aircond aku pasang max pun still berpeluh (-_-").maybe sebab aku tidur pukul 4 am semalam dengan tak lenanye. pukul 7 kejut halil then bunyi jam setiap sejam..haih..kepada kawan2 yang lain.sila jangan jadi macam aku, kalau nak markah lebih untuk pembentangan,sila baca tips2 di bawah:

untuk pembentangan yang memikat~

1) Start with bang !! 
 mulekan dengan sesuatu yang mengejutkan. Tak semestinye mula dengan lawak.Habis kalau ko tak de sense of humor,ko buat lawak ko gelak sorang2 buat kene baling sampah je,(-_-") nghentikan..
anda boleh mulekan dengan gambar2 yang berkaitan dengan tajuk pembentangan

2)Keep it short ~
  Tak perlu bubuh terlampau banyak pengisian dalam slide..cukup sekadar point penting dan anda perlu tau setiap perkara yang perlu disampaikan berdasarkan point tersebut.Penerangan mestilah ringkas,jelas dan tidak membosankan. Korang pun mesti bosan dan mengantuk dengar lecturer yang membebel sorang2 kat depan dengan slide yang macam copy paste dari e-book kan..

3)Relate with them!
Biar sikit, asal menarik dan mantap..buatlah ape saje yang korang rase boleh buat audience nak tau lebih lagi ape yang cube korang sampaikan.Cuba timbulkan persoalan dan buat audience tertanya2 apa relevennye benda yang nak di sampaikan.At least ade respond kan, dari rase syok sendiri kat depan

4)Font dan background yang sesuai
tak perlu la letak background gambar korang besar2 . font dan background hitam putih pun dah enough. yang ade contra antara 2 bende ni dah cukup bagi orang nampak ape yang kite nak sampaikan

5)Jangan baca slide sampai habis presentation!
tak perlu kot nak present menghadap slide sampai habis.Baik ko present dekat diri sendiri. Baca point penting boleh la. Lepas tu banyakkan elaborate.Ni pun salah satu cara nak buat orang tahu lebih mendalam

6)Jangan buat sesuatu yang memalukan diri (-_-")
misalnye ko tak ingat point pegi cuit2 kawan sebelah ke,tanye balik lecturer ke,tibe2 pin tudung tercabut,garu hidung banyak kali ke,no way! ko make sure dah ready dari awal,tidur awal cukup la.

p/s: aku pun tak present macam ni.patut aku buat post ni semalam..haihh (-_-")..apepun.gud luck bagi yang nak present nanti ye..go go chaiyokk

No comments:

apesal.com