click sini..sedekah amalan mulia

Followers

Wednesday, April 20, 2011

Tips Untuk tinggi secara semula jadi =))


Semestinya semua orang dalam dunia ni ingin nak jadi tinggi supaya tidak mudah dibuli, kelihatan seperti supermodel, tidak perlu berjengket atau gunakan kerusi untuk ambil barang..kalau kita rasa kita tak berapa nak tinggi, tapi teringin, masih belum terlambat kerana masih ada usaha yang boleh kita jayakan...namun sebelum tu, mari lihat apa yang membuatkan seseorang itu tinggi
Faktor yang mempengaruhi kadar pertumbuhan atau ketinggian seseorang
1. Cukup Gizi.
Pastikan kita mendapat protein, lemak, vitamin (seperti vitamin A dan D) dan mineral (seperti zat besi, kalsium, seng dan yodium) yang mencukupi kerana sumber sumber ini sangat mempengaruhi proses pertumbuhan badan.
2. Faktor Keturunan
Ini juga dapat menentukan tinggi seseorang. Orang dewasa yang memiliki ketinggian badan yang ideal memberikan potensi untuk memiliki anak yang juga mempunyai tinggi yang ideal.
3. Hormon
Hormon pertumbuhan berfungsi untuk merangsang pertumbuhan tulang. Hormon tiroid diperlukan untuk melancarkan proses metabolisma tubuh. Hormon seks, yang terdiri dari hormon estrogen, progesteron dan androgen, bertugas dalam proses pematangan seksual.
Masalah kurang ketinggian yang kadang kadang boleh menjadikan kita kurang keyakinan dan tidak selesa berada di khalayak ramai. Mungkin ada yang tidak kisah dengan tinggi mereka, ada yang merasakan mereka lebih comel kalau tidak cukup tinggi. Dan untuk yang ingin mengatasi masalah tidak cukup tinggi mereka sebenarnya boleh mencuba senaman yang betul yang mampu meransang pertumbuhan badan kita.
Senaman yang boleh dilakukan untuk meransang kadar pertumbuhan:
1. Stretching
Gerakan meregangkan badan. Sehingga otot dan tulang-tulang punggung tertarik. Jika gerakan ini dilakukan secara rutin dan intensif maka dapat membantu merangsang penambahan ketinggian.
2. Standing Forward Bend
Gerakan yang mudah tetapi sebenarnya sangat efektif dan  ini juga merupakan salah satu  cara yang bagus untuk berehat dan merangsang tulang belakang.
3. Downward Facing Dog
Juga dikenali sebagai Adho Mukha Svanasana, ini merupakan salah satu gerakan dari senaman yoga dan ianya adalah satu cara yang bagus untuk menambah tinggi melalui peregangan dan meningkatkan fleksibiliti tubuh anda.
4. Head to Knee
tapi bukan macam ini ye..ini head on knee (-_-")
Kedudukan seperti ini  dipanggil Janu Shirshasana dalam istilah yoga ianya cara  merupakan cara yang bagus untuk tulang punggung dan meregangkan otot paha belakang (hamstring) anda.
Pastikan tulang belakang anda tetap lurus  untuk mendapatkan kesan yang bagus daripada latihan.
5. Swimming
Semasa berenang, seluruh badan akan mengalami peregangan dari badan sampai ujung kaki. Disamping itu, gerakan renang hampir melibatkan semua otot-otot tubuh.
6. Hanging
Salah satu halangan  terbesar  untuk menjadi lebih tinggi adalah graviti.  Kita menghabiskan sebahagian besar hari anda dalam tegak atau kedudukan menegak. Semua graviti sepanjang hari telah memampatkan tulang punggung dan sendi,  serta menipiskan tulang rawan dan menjadikan kita lebih pendek.
Semasa bersenam, badan akan melepaskan Hormon Pertumbuhan Manusia (Human Growth Hormone, HGH) ke dalam sistem tubuh kita Ini adalah hormon yang kompleks yang meransang  tulang, otot, dan sel tubuh untuk meningkatkan saiz. Semakin baik latihan yang dilakukan, akan lebih banyak HGH dirembeskan dalam sistem badan kita.
Jadi sesiapa yang rasa nak sangat meninggi boleh lah cuba senaman senaman ini. Mungkin cara ini tidak berkesan kepada semua sebab badan manusia sangat berbeza tapi tak salah kalau nak cuba. Jangan samakan diri kita dengan monyet yang dah bertahun2 bergayut kat pokok tapi tak tinggi2 pun, kamu binatang ke? =)

3 comments:

Unknown said...

aku akn stretch dgn lebih kerap lps ni...haha.

mohammad said...

Part pasal hanging tu rasanya tak sanggup,sebab macam beruk....

zayani Halil said...

aku baru je stretch tadi haha

apesal.com