click sini..sedekah amalan mulia

Followers

Thursday, November 4, 2010

KENAPA HIDUNG BERDARAH?

Hidung Berdarah?? Tak payah panik2..rilek je...tak mati punyer~

Hidung aku baru lepas berdarah...
dulu mak aku cakap kalau hidung berdarah sebab panas..kurang minum air..
tapi aku dah selalu dengan benda2 ni..mybe sebab resdung aku ni..halil kata banyak ulat kot!

aku ada jugak kaji penyebab hidung berdarah...ni ada beberapa pendapat:

1) hidung berdarah sebab kulit  kering..macam bibir..bila dah kering tu, meregang sikit terus berdarah
    (betul ape mak aku cakap heheh)
2) Salah satu proses biasa bagi perempuan yang sedang period.sesetengah jela. (-__-")
3) Kena tumbuk, hentak muka kat meja, patah hidung dan sebagainya.
4) Kalau setiap hari, setiap masa, setiap saat tak boleh stop jugak, haruslah ke hospital. Mungkin sebab  pendarahan dalaman.

Ni Tips cane nak tangani hidung berdarah (nasihat pakar):


1) Jangan hembus..(Kalau degil jugak nak buat rasalah ape akibatnye nanti)
2) Ambil tisu tekap kat hidung yang berdarah tu. Kalau tak darah tak payah la ok
3) Duduk atau berdiri. Nak bagi kepala atas jantung..Jangan nak memandai buat yang sebaliknya
4) Cari ais letak luar hidung..
5)Dah habis treatment kat atas ni, apply jelly kat hidung bagi tak kering..(jelly ubat tu tau, bukan natural jelly!)

Selamat mencuba!

No comments:

apesal.com