click sini..sedekah amalan mulia

Followers

Thursday, August 12, 2010

kata orang tua2: kucing penyebab kemandulan??




kata orang tua-tua kalau seseorang tu dah kawen, tapi belom ade anak lagi, tak elok bela kucing..lagi2 kucing yg dok indoor je ni..boleh menyebabkan kiter susah dapat anak..dapat pon mybe makan tahun..kalau dapat pon, mybe gugur..
Kajian telah menunjukkan bhw kucing, boleh menyebabkan kemandulan/ menganggu kesuburan wanita. Didapati bhw kucing adalah salah satu penyebab ketidaksuburan wanita yg diakibatkan oleh parasit yang bernama Toxoplasma gondii. Parasit ini disebarkan melalui kucing, dapat menghancurkan sel bernukleus, termasuk sel ovum(telur). Penyakit infeksi oleh parasit Toxoplasma gondii ini dikenal dengan nama toksoplasmosis.

Parasit ini berkembang biak di dalam usus kucing, kemudian telur-telurnya keluar bersama dengan najis kucing. Seekor kucing dapat mengeluarkan berjuta-juta telur toksoplasma dalam sehari selama dua minggu.

Bagaiamana parasit ini boleh menyebabkan mandul? Sebenarnya lebih tepat dikatakan mengganggu kesuburan. Di dalam tubuh manusia, parasit ini akan merosakkan sel-sel yang bernukleus. Secara amnya sel-sel tubuh adalah bernukleus, kecuali sel darah merah, sehingga sel telur(ovum) pun akan dirosakkan olehnya. Disebabkan itu, apabila seorang wanita berada dalam waktu reproduksi dijangkiti toksoplasmosis, kesuburannya akan terganggu. Menyebabkan wanita ini tidak mendapat keturunan, sehingga disangka mandul.

Langkah2 keselamatan yg boleh dilakukan..

1. Jangan beri makan haiwan peliharaan dengan daging ikan dan tulang mentah/tidak dimasak.

2. Mencegah kucing dan anjing berburu burung, tikus dan lalat.

3. Pasir tempat najis kucing sebaiknya dibersihkan setiap hari. Ookista yang mungkin keluar bersama najis kucing memerlukan waktu 24 jam untuk menginfeksi.

4. Setelah mencuci daging mentah, sebaiknya cuci tangan dengan sabun.

5. Untuk wanita yang sedang mengandung jangan mencuci/membersihkan daging/ikan yang akan dimasak.

6. Sebaiknya sayuran mahupun buah-buahan yang akan dimakan dicuci bersih.

7. Jangan lupa mencuci tangan dengan sabun sebelum makan terutama bagi yg tidak menggunakan sudu.

8. Wanita yg mengandung jangan membersihkan tempat najis kucing.

Rujukan: BUKU PARASITOLOGI PERUBATAN 



P/s: mak aku bela kucing subur je..sampai aku ade 7 adik beradik...walaweh...ape pun,aku tetap sayang kucing! muahaha

6 comments:

laskar rainbow said...

thanks your information;)
nice blog!
sy penchenta kucing sebenarnyew..
:)

Ery Farieha said...

siyes?
wohohoh~
kat umah aku kucing banyak dr orang
>.<

zayani zidane said...

tau xpe..kat umah aku pun..nisbah kucing hampir 1 kucing setiap penghuni rumah..haha

aCu said...

oh yani. sanye kan, kalau mandul, lagi baik bela kucing. sebab utk hilangkan mandul, baik minum dr bekas susu kucing. air liur kucing tu ada bahan yang boleh menyuburkan kembali. ttp bergantung kpd rezeki jugak la :)

zayani Halil said...

tak sure la plak cika..aku pun baca2 je ni..apepun thx 4 ur info =)

Anonymous said...

uish..mak aku bela kcing belas2 ekr...xde prob pn..ok je..aku 10brdk g haa... aku da tbca blog fakta psl kcg.. kcing ni bnatang tbersih, xde bkteria pn kt bdan dia sbb lidah dia ada enzim apa ntah yg blh bnuh bakteria...

apesal.com