click sini..sedekah amalan mulia

Followers

Thursday, January 6, 2011

tips meningkatkan metabolisme badan

untuk sesiapa yang rasa susah nak kurus walaupun dah diet..maknenye kadar metabolisme anda adalah rendah la tu..so kalau nak diet tu..kena la ade pemakanan yang sesuai untuk badan untuk memudahkan proses metabolisme..:


Berjalan dengan laju
cara ini dapat membantu proses metabolisme berjalan lancar..
hanya perlu jalan dengan biase selame 1-2 minit then pecut ke 30-60saat..ulang langkah ni 10-15 kali...


Minum kopi
sape kate kopi tak elok? propa orang barat je tu..diorang bukak banyak kedai kopi..starbuck la, kopitiam la,black kanyon la..tapi war-warkan kat dunia kopi tak elok..kalau tak elok, buatpe dorang bukak banyak2 kan..orang kite ni je ha yang suka dengar cakap orang....(-_-")..menurut kajian, orang yang minum kopi mempunyai kadar metabolisme 16 kali lebih tinggi dari ornag yang tak minum..sebab kopi ade kafien yang membantu penghadaman =)

Minum air sejuk
air sejuk pun dapat membantu proses metabolisme di mana air sejuk sebenarnye dapat membakar sehingga 70kalori sehari..selain itu, pengambilan 8 gelas air masak sehari memang mebantu proses metabolsime! sape yang tak tahan minum air sejuk sebab takut batuk, minum air masak banyak2!

Bersarapan pagi!
sarapan pagi yang berat sebenarnye membantu untuk jumpstart metabolisme.Macam kite makan nasik lemak pagi2..ade rase sakit perut tak lepas tu? haha..kajian mendapati orang yang makan sarapan berkalori tinggi berat badan diorang naik hanya 0.85kg berbanding orang yang makan sarapan berkalori rendah yang naik sehingga 1.5kg..

Minum green tea!
walaupun aku tak suke minum tea, tapi aku layan je green tea lipton yang dalam botol tu..perisa lemon..haha
teh bukan saje mempunyai antioksidan yang cukup untuk menhalang batuk dan selsema,tapi juga dapat bantu metabolisme..no wonder bapak aku suke minum teh pagi2 then masuk jamban (-_-")

Minum sUsu
yeah..susu juga membantu menukarkan lemak menjadi shit. ape2 saje makanan or minumam yang bersusu memang bagus seperti yogurt, susu dan cheese..patut la selame ni pas minum susu terus nak g toilet =)

Angkat barangan yang berat
menurut kajian dengan mengangkat barang yang berat dengan perlahan membantu mempercepatkan kadar metabolisme disamping membesarkan muscle di badan.patut la pekerja buruh binaan tu kurus2 je..(eh, ade kaitan ke?) 

1 comment:

perempuan xxxl said...

ok kena cuba! hee~

but dear, plz feel free kongsi tips diet kat my blog =.="

i really need to loose my weight :(

apesal.com