click sini..sedekah amalan mulia

Followers

Monday, June 7, 2010

10 MAKANAN MEWAH DI DUNIA

1) Beluga Caviar
beluga caviar ni adelah sejenis telur ikan dari ikan beluga. harga sekilogram beluga adelah $7000-$10000.
merupakan makanan paling mahal kat dunia kerana hanya boleh di dapati di laut caspian dan memakan masa 20tahun untuk menghasilkan 1 tan telur ikan bersaiz maksimum..
Selalunye orang putih jela yang suke makan kaviar ni..kalau kenduri kawin dorang hidangkan kaviar dah kire cukup mewah la kenduri tu (-_-")
kaviar ni tak perlu masak or campur ape2 sebab dah ade rase tersendiri yang dianggap enak iaitu rase salty-fishy.bile gigit rase isi telur ikan tu keluar..entah la,aku pun tak pernah try








                            
2)Saffron



saffron ni amat terkenal dan sangat mahal .Hargenye mencecah $2000 sepound mengikut musim.
ia dihasilkan dari bunga crocus dan memakan amsa beribu2 tahun untuk buat 1 ounce rempah tu.
rasenye pahit dan berbau wangi.sangat terkenal di negara2 arab sebab saffron ni memang banyak khasiatnye.

3)White truffles



white truffle adelah yang paling mahal dari keluarga truffle.tertanam di bawah tanah macam ubi-ubian.
baunye macam kacang walnut yang digoreng.cara hidangannye selalunye dihirs nipis di bahagian atas makanan lain dan dituang minyak.

4)kobe beef

harga-$300 per pound.
hanya terdapat di daerah hyogo,Jepun.
dagingnya akan lebih sedap kalau diperap dengan bir dan gandum.

5)Bird’s Nest
377425314 4C77E97565 O
sarang burung terutama burung layang2 pun antara yang termahal sebab bukan senang nak tunggu burung layang2 buat sarang brurung dari air liurnye..kering air liur burung ni..haihh
sarang burung adelah produk binatang paling mahal..haregenye boleh mencecah $2000 per kilogram.tapi mybe sebab senang sikit nak dapat kot so dapat tempat ke-5.
cara sajian selalunye sarang dilarutkan dalam susu almond dan dijadikan sup manis.rasenye pengap dan tekstur seperti hingus.


6)fugu

fugu adelah bahasa jepun bagi ikan buntal.seperti yang kite tau ikan buntal ni beracun dan mampu bunuh seorang manusia dewasa kalau termakan.tapi terrernye orang jepun yang sukekan cabaran ni dorang nak masak jugak.tapi hanye orang yang pandai masak ikan ni je bolah buang racun kat badan ikan ni.kalau silap,boleh mati beb.sesiapa yang nak masak ikan ni pun siap kena g training dan dapat sijil.ini kerana walaupun ade sikit racun ikan tu,boleh buat seseorang tu nazak (-_-")


7)foie grass

foie grass atau hati itik@ angasa ini adelah hidangan kedua termahal di barat.
untuk dapatkan hati itik yang sebesar ni,pengusaha itik akan memaksa itik makan menggunekan tiub yang panjang masuk terus ke perut itik untuk dicerna.ini akan membuatkan hati itik membesar 10x dari hati yang asal.perkara ini akan diteruskan sehingga 3bulan atau samapi itik tu sakit dah nak mati.then dorang akan jual kat rstoran2 mahal.bayangkan betape siksenye itik tu..
tekstur hati itik ni tak ubah macam butter.selalunye dimakan mentah.kadang2 orang akan masak untuk hidangan yang lebih menyelerakan..(-_-")


8)lobster


Lobster atau udang karang membentuk keluarga besar krustasea laut yang jaring sebuah  $1.8b untuk industri makanan laut setiap tahun. Mereka mempunyai hubungan keluarga dekat dengan lobster air tawar. Udang hidup di dasar berbatu, berpasir, atau berlumpur dari garis pantai ke tepi luar landas kontinen. Mereka umumnya hidup sendiri di celah-celah atau lubang di bawah batu. Persiapan yang paling biasa adalah untuk drop lobster makhluk hidup ke dalam periuk air mendidih yang membunuh sangat cepat. daging tersebut kemudian dihidangkan dengan mentega cair supaya tidak mengalahkan rasa daging halus. 


9)matsutake


Matsutake (松茸) adalah nama umum bagi sekelompok cendawan di Jepun. Mereka telah menjadi bahagian penting dari masakan Jepun selama 1,000 tahun terakhir. Tradisi cendawan memberikan berterusan hari ini di dunia korporat Jepun, dan karunia matsutake dianggap khusus dan dihargai oleh orang-orang yang menerimanya. hasil tahunan matsutake di Jepun sekarang kurang dari 1000 tan, dan sebahagian dibuat oleh import dari China, Korea, dan Kanada; ini kerana kesukaran dalam meghasilakn cendawan. The matsutake Jepun pada awal musim, yang merupakan kelas tertinggi, bisa sampai $ 2000 per kilogram. 


10) oyster


Nama kerang digunakan untuk sejumlah kelompok yang berbeza moluska yang tumbuh sebahagian besar di dalam air laut atau payau (air yang lebih masin daripada air segar tapi tidak masin seperti air laut). tiram adalah akar pepatah idiomatic "Dunia tiram anda", yang bermaksud bahawa untuk mencapai sesuatu di dunia ini, anda harus ambil kesempatan. Semua jenis tiram (dan, memang, banyak dikupas moluska) boleh mengeluarkan mutiara, tetapi orang-orang dari tiram dimakan tidak memiliki nilai pasaran. Tiram yang terbaik dihidangkan mentah di jus mereka sendiri dengan seiris lemon.








5 comments:

GeNgKaPaK said...

klo nk mkn awek kt dlm gmbo kobe beef tu mahal x?haha

.::WaNiE::. said...

tak selera nengok ikan buntal tu huhuhu

hati itik itu

memang kasihan melihat itik2 itu diseksa

zayani zidane said...

kahkahkah...tu bukan awek..cam bapok je..

nina said...

seb bek aku tak makan makanan mahal ni..haha..

zer0nymous said...

ikan sepat saya xleh kluarkan beluga caviar ke?

im from internetpeers.blogspot

apesal.com